Zümi karácsonya

Zümi karácsonya 


Karácsonyi tematikájú robotpálya készítő verseny ovis és elemis csapatoknak 

A projekt célja nemcsak a robotika és programozás megismertetése, hanem a csapatmunka és a kreativitás fejlesztése is. A karácsonyi téma még inkább vonzóvá teszi a feladatot, és remek szórakozást nyújt a gyerekeknek! 

Ez a projekt valós világ problémákkal kapcsolatos, mivel bevezeti a diákokat a robotika, a mérnöki tudomány és a problémamegoldás világába. A diákok megtanulják, hogyan segíthet a technológia valós feladatokban, mint például a szállítás és a logisztika, miközben az ünnepre hangolódnak. Ez az élmény összhangban lesz a karácsony előtti izgalmakkal és mások segítésének fontosságával.

A robotpálya verseny nem csupán szórakoztató és izgalmas tevékenység, hanem egy átfogó tanulási lehetőség, amely számos készséget és értéket közvetít a diákok számára. Az élmény során a gyerekek nemcsak technikai tudásra tesznek szert, hanem életre szóló készségeket is fejlesztenek.

Produktum: 

A diákok csoportokban karácsonyi témájú ötlebörze nyomán, robotpályát készítenek. A technika szabadon választott: lehet rajz, kollázs, térbeli építmények. A projekt végén a diákok bemutatják robotpályáikat a szülőknek és/vagy  más diákoknak. Bemutatják terveiket, elmagyarázzák gondolkodásmódjukat és megmutatják, hogyan navigálnak a robotjaik a pályákon, ezzel kézzelfogható terméket létrehozva. 

Akadályokat, útvonalakat is lehet tervezni. A pálya esztétikailag is tükrözze a karácsonyt.

A versenyre a pálya egy fotójával, egy rövid leírással és egy max. 3 perces videóval lehet benevezni. 

A pályák elkészítése : 

A diákok kiscsoportokban dolgoznak majd a robotpályák megtervezésén és elkészítésén. Ez az együttműködés lehetővé teszi számukra, hogy összegyűjtsék ötleteiket, elősegítve a csapatmunkát. Minden tag különböző szerepeket vállalhat, mint például tervező, építő vagy előadó, hogy biztosítsák, hogy mindenki hozzájáruljon.

A pedagógus facilitátorként fog működni, irányítva a diákokat a projekt során anélkül, hogy dominálná a folyamatot. Forrásokat fog biztosítani, irányító kérdéseket tesz fel, és támogatja a diákokat felfedezéseik során. Ez a mentorálás segít a diákoknak, hogy függetlenek legyenek tanulásukban. Ötleteket adhat, irodalmi, zenei, képzőművészeti műveket mutathat be a csoportoknak. 

Interdiszciplináris kapcsolat:

Ez a projekt több tantárgyat is összekapcsol, beleértve a tudományt (robotika felfedezése), matematikát (pályák mérése) és művészetet (a tervek megalkotása). A diákok a tudásukat több területen alkalmazzák, illusztrálva a valós világ problémáinak összekapcsoltságát. Helyet kaphat vallás, irodalom, zene, hagyományok  vagy bármilyen karácsonyi téma. 

CÉLOK:

A karácsonyi robotpálya verseny céljai a következők lehetnek:

1. A diákok megismerjék a robotika alapjait és a programozás egyszerű fogalmait. 

2. A diákok kreatív módon tervezzenek pályákat és robotokat, használva a karácsonyi témát inspirációként.

3. Fejlesszék csapatmunkára és hatékony kommunikációra vonatkozó készségeiket, miközben együtt dolgoznak a robotok irányításán és a pályán.

4. A diákok gyakorolják a problémák azonosítását és megoldását, amikor robotjaik nem működnek a tervek szerint.

5. A tervezés keretében a diákok a matematikai, természettudományos és művészeti ismereteiket is alkalmazzák, megtanulják, hogyan lehet integrálni különböző tantárgyakat a projekt során.

7. A karácsonyi téma segít a közösségfejlesztésben  és a barátságok kialakításában.

8. A karácsonyi téma ünnepi hangulatot teremt, ami növeli az élményt és a motivációt, segít a gyerekeknek a hagyományok megismerésében és a közös ünneplés örömében.

Ezek a célok segítenek a projekt átfogó értelmezésében, és megmutatják, hogy a robotpálya verseny nem csupán egy technikai esemény, hanem egy komplex, több szempontból is értékes tanulási lehetőség. 






CÉLCSOPORT 

A karácsonyi robotpálya verseny célcsoportjai: 

1. korosztály - Manó kategória- óvodai csoportok 

2. korosztály -  előkészítő- 2.  osztály 

3. korosztály -krampuszok  3-4 osztály 


A karácsonyi robotpálya verseny értékelése során többféle módszert és lehetőséget alkalmazhatunk, hogy átfogó képet kapjunk a diákok teljesítményéről. Íme néhány javasolt értékelési lehetőség:

 Szavazás és Közönségdíj

  • Közönségszavazás: A résztvevők és a szülők szavazhatnak a  legkreatívabb tervezésre vagy legjobb csapatmunkára. Ez segíti a közösségi érzés erősítését.

 Összegző Értékelés

  • Oklevelek és díjak: Az eredmények összesítése után az összes résztvevő oklevelet kap, a kiemelkedő teljesítmények pedig díjakat nyerhetnek (pl. leggyorsabb robot, legjobb csapatmunka).

Ezek az értékelési lehetőségek biztosítják, hogy a verseny átfogó és sokoldalú élményt nyújtson, ahol a diákok különböző készségeket és tudásukat fejleszthetik. 


FENNTARTHATÓSÁG 

A karácsonyi robotpálya verseny fenntarthatósága több szempontból is megközelíthető. Íme néhány javaslat, hogyan lehet a projektet fenntarthatóbbá tenni:

1. Anyaghasználat

  • Újrahasznosított anyagok: Használni lehet  újrahasznosított vagy természetes anyagokat a pálya és a robotok díszítéséhez: például kartonpapírt, fából készült elemeket vagy természetes díszeket.

  • Környezetbarát robotkészletek: Olyan robotkészletek választása, amelyek környezetbarát anyagokból készülnek, vagy amelyek fenntartható forrásból származnak.



2. Hosszú Távú Használat

  • Pálya újrahasználata: A pálya kialakítása úgy, hogy később is használható legyen más versenyekhez vagy tanórákhoz.

3. Tudatosság Növelése

  • Fenntarthatóság témája: A verseny keretében beszélgessetek a fenntarthatóság fontosságáról, és arról, hogyan kapcsolódik a technológia a környezetvédelemhez.

5. Közösségi Összefogás

Oktatási intézmények együttműködése: Más iskolákkal, szervezetekkel való együttműködés a fenntartható projektek megvalósítása érdekében.

6. Tartalom és Szaktudás

  • Fenntarthatósági szakértők bevonása: Olyan szakemberek meghívása, akik a fenntartható technológia területén jártasak, és megoszthatják tapasztalataikat a diákokkal.

  • Tudásmegosztás: A verseny tapasztalatainak és eredményeinek megosztása más iskolákkal vagy közösségekkel, inspirálva őket a fenntartható gyakorlatok alkalmazására.

Ezek a lépések segíthetnek abban, hogy a karácsonyi robotpálya verseny ne csak egy egyszeri esemény legyen, hanem egy olyan kezdeményezés, amely hosszú távon is hozzájárul a fenntarthatósághoz és a környezettudatossághoz.

KOCKÁZATOK: 

A karácsonyi robotpálya verseny megszervezésének és lebonyolításának számos kockázata lehet, amelyeket érdemes figyelembe venni. Íme néhány főbb kockázat és azok kezelési lehetőségei:

1. Technikai Kockázatok

  • Eszközhibák: A robotok vagy a pálya elemeinek meghibásodása zavarhatja a versenyt.

    • Kezelés: Teszteljétek az eszközöket a verseny előtt, és legyenek tartalék robotok vagy alkatrészek a váratlan problémák kezelésére.

2. Programozási Hibák

  • Hibás kód: A robotok programozása során előfordulhatnak hibák, amelyek megakadályozhatják a megfelelő működést.

    • Kezelés: Biztosítsatok elegendő időt a programok tesztelésére és finomítására. Tanítsátok meg a diákokat a hibaelhárítás alapjaira.

3. Logisztikai Kockázatok

  • Anyaghiány: A szükséges anyagok, eszközök vagy szoftverek hiánya megnehezítheti a felkészülést.

    • Kezelés: Készítsetek egy részletes anyaglistát, és ellenőrizzétek, hogy minden szükséges eszköz rendelkezésre áll-e a verseny előtt.

4. Csapatdinamika és konfliktusok

  • Belső konfliktusok: A csapaton belüli nézeteltérések vagy kommunikációs problémák hátráltathatják a munkát.

    • Kezelés: Képzéseket szervezhettek a csapatmunkáról és a konfliktuskezelésről. Érdemes a tanároknak figyelemmel kísérni a csapatok munkáját.

5. Érdeklődés hiánya

  • Alacsony részvételi arány: Ha nem érkezik elegendő csapat vagy érdeklődő, az csökkentheti az esemény sikerét.

    • Kezelés: Korán elkezdjük a szervezést, és  több iskolát vagy közösséget bevonunk az eseménybe.

6. . Technológiai kihívások

  • Elérhetőség: A szükséges technológiai eszközök, mint például számítógépek vagy internetkapcsolat, nem állnak rendelkezésre.

    • Kezelés: Ahol nem áll a csoport rendelkezésére padlórobot, kölcsönözhetünk vagy alternatív megoldásokat is elfogadunk. 

A projekt disszeminálása 

A karácsonyi robotpálya verseny disszeminálása fontos lépés ahhoz, hogy a projekt eredményei és tapasztalatai szélesebb körben elérhetők legyenek. 

1. Helyi közösségi esemény

  • Nyílt Napok: Iskolai  nyílt nap szervezése az iskolában, ahol a diákok bemutathatják robotjaikat és a verseny eredményeit a szülőknek és a közösség tagjainak. 

2. Online Platformok

  • Iskolai Weboldal: iskolai weblap készítése a verseny részére, ahova feltöltjük a filmeket, fotókat és leírásokat  https://sites.google.com/kzsel.ro/beebotkaracsony/f%C5%91oldal 

  • Közösségi Média: A közösségi média platformokon (Facebook, Instagram, Twitter) a népszerűsíteni a versenyt. 

  •  Helyi Médiumok: Sajtóközlemény a helyi újságnak  az eseményről, kiemelve a diákok teljesítményét és a projekt céljait.

7. Dokumentálás

  • Videók és fotók : videókat és fényképeket készíteni az eseményről, amelyeket később megoszthatók  online vagy bemutathatók   a helyi közösségnek.- résztvevők 

  • Eseményösszefoglaló: egy összefoglaló dokumentum, amely tartalmazza a legfontosabb eredményeket, tapasztalatokat és javaslatokat a jövőre nézve.-szervezők 

Ezek a módszerek segítenek abban, hogy a robotpálya verseny eredményei és tapasztalatai szélesebb közönséghez eljussanak, így inspirálva másokat is a hasonló projektek megvalósítására. 


A verseny honlapja : https://sites.google.com/kzsel.ro/beebotkaracsony/a-projekt-le%C3%ADr%C3%A1sa



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Repülj, méhecske! - hogyan lett egy hobbiból képzés?

Hogyan tanuljunk másképp? vs. Ugye szerettek lógni?

Márton-napi játékok- robottal és nemcsak