Hogyan tanuljunk másképp? vs. Ugye szerettek lógni?


    
A román közoktatás egyik legmegosztóbb témája az Iskola másképp hét. Tanulási lehetőség vagy fölösleges időtöltés? Pénznyelő gépezet vagy új tapasztalatok megélése? Ezen tengelyek mentén számtalan árnyalata lehet a véleményeknek, szakpolitikustól, igazgatóktól, pedagógusokig, diákokig és szülőkig mindenkinek. A címben szereplő második kérdés sajnos elhangzott vezető pozícióban levő pedagógustól, amikor nem formális tanulási helyzetről volt szó. 

    Iskolánk tanítói a lehetőségeket keresik minden ilyen jellegű héten, hiszen a mindennapokban is élményszerű, pozitív és motiváló tanulási helyzeteket teremtenek. Mivel a csapatépítés is egyik kulcsfontosságú célunk, igyekszünk a tematikus heteket (Zöld hét, Iskola másként) közösen tervezni és megtartani. 

    Hétfőn az aulában levő tündérnek a ruháját dekoráltuk téli mintával. Minden gyereknek egy munkája felkerült a tündér szoknyájára- lekerültek az őszi faleveleink. Büszkén tekintenek naponta a munkájukra, ahányszor elmennek mellette.   

A negyedikesek az óvodásokat látogatták meg, az előkészítősök a román előkészítősökkel találkoztak. Mi a célja annak, hogy egy napot a másik iskolában töltöttünk? Elsősorban megnézni, hogyan tanulnak mások. Hol tartják a kabátjukat, hol a mosdó náluk, mik a szabályaik...és még sok más apró dolog, ami nem biztos, hogy tudatosul, de látókört szélesít.  Másodsorban kommunikációra sarkall..."ott ülök egy román gyerek mellett, mit mondok neki- mit mond ő nekem?". Úgy gondoljuk, egyik legjobb motivációs tényező a nyelvtanulásra, az, hogy látják, hogy használni lehet ezt a nyelvet. A projekt az ünnepekre épült, a karácsonyt a román osztály, a farsangot mi, a magyar osztály szervezzük. A karácsonyi látogatás alatt díszeket barkácsoltak, román kántákat hallgattak a gyerekek. Élmény- amiből megtanulhatják elfogadni a másfajta ünneplést is. 

    Szamosújváron csak pár éve probléma a román nyelv megértése, beszélése. A lakótelepi és vegyes iskolában szocializálódó generációnak nem volt nehéz a román nyelv. Sokszor a magyar volt az...kevert nyelven, sok román szóval beszélték. Ma fel lehet nőni Szamosújváron úgy, hogy keveset használják a román nyelvet(önkiszolgáló boltok, online ügyintézés, autóval iskolába vitt gyerekek, a közös játék megszűnése). Tudosítás a látogatásról

 

 A keddi napon kezdtük el a robotpályák tervezését, kidolgozását. Első alkalommal került sor iskolánkban a Zümi karácsonya nevű versenyre, melynek célja, hogy a tanulócsoportok karácsonyi témájú Beebot pályákat alkossanak és próbáljanak ki. Ez az esemény a Digitális Témahét 2025 nyitórendezvénye is egyben, melyben idén is a hagyományost és digitálist ötvözzük. A verseny honlapján megtekinthető a 27 beérkezett robotpálya, fotóval, leírással, kisfilmmel és szavazási lehetőséggel. Ne hagyjátok ki!   Zümi karácsonya

    Szerdán a közös karácsonyi énekünk felvétele is elkészült,  megnéztük a Téka Alapítvány kollégistáinak karácsonyi árnyjátékát.  A közös énekhez minden osztály megtanulta az éneket, de többször próbáltunk közösen. Juhos Helga vezetésével gyönyörű lett a végére. Iskolánk Facebook oldalán meghallgatható:  https://fb.watch/wLK-Qo8Gtt/ 

    Közben mindenki szorgosan készült a karácsonyi vásárra meg  otthonra is  készített dekorációkat. 
Az előkészítő osztályban a Coding  in the school eTwinning projketünk egyik tevékenységére is sor került.  Kalandozások Robotországban A szülők segítségével robotokat készítettek a gyerekek, melyeket megszemélyesítettek. A saját robotok segítségével megtanultunk a pályán közlekedni, egymás robotjait szóval vezérelték. Unplugged kódolás zajlott saját robotokkal, illetve fantáziafejlesztő gyakorlat és szóbeli kifejezést segítő gyakorlat a Chatterpix alkalmazás segítségével. 


      A szegedi, domaszéki és dévai elemisekkel közösen veszünk részt a Hetedhét törtéNet című projektben, amelynek célja az olvasásra nevelés. Kiss Mónika mesterpedagógus programjában az ragadott meg, hogy nem állítja szemben az olvasásra nevelést a digitális pedagógiával, hanem a kettő egymást kiegészíti. Decemberi témánk a szeretet volt, a kiválasztott mű a Diótörő. Jómagam az irodalmi részét mutattam be, Helga a balett részét. A feldolgozás során robotpályák és könyvajánló bábelőadás készült. Balett bábokkal-könyvajánló


  Bővebben a programról: https://www.hetedhettortenet.hu/



Diótörő szereplők pálya
Balerinás pálya - a lánycsapaté 












A  matekes fiúk pályája 





Egerek és játékok 













Az egerek és játékok pálya egy osztályszintű közös munka. Az eredeti elképzelés szerint vagy egeret vagy játékot rajzol minden gyerek- de minden gyerek mindkét dolgot szeretett volna rajzolni. Hát legyen...legtöbbje felkerült a pályára. A feladat az lett, hogy egyik egérkirálytól a másikig kellett eljutni, csak egereken haladva. Sok próbálkozás után sikerült! 


      A projekt egyik feladata a könyvjelző küldése volt egyik partnerosztálynak. Mi Domaszékre küldtük a könyvjelzőket és Déváról kaptuk őket. Nagy élmény volt fotón látni a magunk alkotta könyvjelzőket, amiket nehezen engedtünk útjukra. Egyre nehezebb az ajándékozást tanítani, hiszen gyerekeink naponta azt élik meg, hogy ők kapnak. 

    A Déváról kapott könyvjelzők elfoglalták helyüket a meséskönyveinkben-ami jó alkalomnak ígérkezett arra, hogy megismerjük kinek mit olvasnak, illetve, hogy a szülők ihletet kapjanak az új olvasmányok beszerzésében, esetleg kölcsön is kérhetik a könyveket. A küldött fotókból online könyv készült, amelyet januárban megbeszélünk majd. Kedvenc mesekönyvünk

       Csütörtökön karácsonyi vásár és előadás zajlott. Az elemisek gyerekenként két tárgyat készítenek. Mi manókat és fenyőfákat készítettünk. 






Előadásunk -az iskolai műsor keretében - itt nézhető meg: Karácsonyi műsor

    Ezen a héten így tanultunk. Nem volt reggeli üzenet, nem volt munkafüzet, nem volt központokban való munka s mégis énekeltünk, rajzoltunk, színeztünk, vágtunk, ragasztottunk, fonalat csavartunk. Mesét hallgattunk, zenét hallgattunk, balettmozdulatokat figyeltünk meg, egymásra figyeltünk a bábparaván mögött. Feladatokat osztottunk meg a csoportmunkák alatt, örültünk egymás sikerének, amikor a másik csapat bemutatta munkáját. Előadást néztünk és mutattunk be. Románul beszéltünk. Számoltuk a robotpályán Zümi lépéseit és próbáltunk a térben tájékozódni. 

Hogy tanultunk-e valamit? Nagyon sokat. Főleg azt, hogy jó együtt dolgozni. Együtt a gyerekekkel, együtt a kollégákkal, együtt a csapattagokkal, együtt az iskolaközösséggel. 
Erre is jó az Iskola másként. ☺
    Nagy pihenés után januárban kiértékeljük Zümi pályáját és újabb kalandokba vágunk! 


    




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Repülj, méhecske! - hogyan lett egy hobbiból képzés?

Márton-napi játékok- robottal és nemcsak